maandag 21 maart 2011

onsterfelijkheid door wetenschap (TRANSHUMANISME)


Toen ik bezig was met het opdoen van inspiratie voor mijn nieuwe serie voor mode kwam ik dit artikel tegen. Het gaat over onsterfelijkheid dankzij de wetenschap en een aantal futurologen zijn aan het woord.

Ik kwam er achter dat dit idee onder de filosofie 'transhumanisme' valt.
Ik heb verdere informatie hierover dit (voor mij nog onbekende) begrip en kwam erachter dat ik dit heel interessant vond.

Transhumanisme is de filosofie die het gebruik van de technologie verdedigt ten behoeve van de overwinning van onze biologische tekortkomingen en de transformatie van het menselijk bestaan.
De snelle groei van de technologische ontwikkeling opent het uitzicht op revolutionaire ontwikkelingen zoals bovenmenselijke kunstmatige intelligente en moleculaire nanotechnologie.
Tot de vooruitzichten behoren ook; herontwerp van onze lustcentra zodat we een rijkere verscheidenheid aan emoties, levenslag geluk en dagelijkse piekervaringen kunnen beleven; het stopzetten van de veroudering; de afschaffing van ziekten; en misschien de geleidelijke vervanging van het menselijke lichaam door synthetische onderdelen en computers.
De transhumanist vindt dat hij zelf verantwoordelijk is voor het slagen van zijn eigen leven en is voorstander van een open en volledig vrije maatschappij gebaseerd op eigen verantwoordelijkheid.

Ik vind dit onderwerp zo interessant omdat mensen altijd bezig zijn geweest met het ‘verbeteren’ van zichzelf, of de droom hebben gehad om onsterfelijk te zijn.
De verwezenlijking van deze dromen komt steeds meer dichtbij, de technologie is nog nooit op zo een hoogtepunt geweest, we kunnen nu dingen die honderd jaar terug nog ondenkbaar waren. Dit is de eeuw van de technologische ontwikkeling en het is toch ‘eng’ dat deze nieuwe, onbekende, technologische, computer wereld ons steeds meer overmeesterd. Hoelang zal het duren voordat we echt ons lichaam zullen vervangen voor synthetische onderdelen en computers?

Ik wil dit idee graag verbeelden in een modeserie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten