Nagisa Oshima, Japan, 1991
De Japanse speelfilmregisseur Nagisa Ôshima is wereldberoemd vanwege zijn controversiële seks film In the Realm of the Senses (1976) en de oorlogsfilm Merry Christmas Mr. Lawrence (1983). Films die weinig gemeen hebben met dit ingetogen documentaireportret van zijn moeder en zijn geboortestad Kyoto. Aan de hand van oude foto's, klassieke schilderijen en contemporaine opnamen schetst Ôshima de geschiedenis van Kyoto, een stad die ooit de hoofdstad was van Japan en met zijn vele tempels nog altijd een religieus centrum vormt - waaraan de verwoestingen van de Tweede Wereldoorlog grotendeels voorbij zijn gegaan. Ondertussen zien we Ôshima in kimono door de stad wandelen, langs plaatsen die in de geschiedenis of zijn persoonlijke leven van belang zijn geweest. Het klassieke beeld dat dit oplevert, botst met Ôshima's uitdrukkelijk beleden afkeer van Kyoto, dat hij ontvluchtte om zich als individueel kunstenaar te kunnen ontplooien: "Ik wilde Kyoto in brand steken." Toch moet hij onder ogen zien dat hij deels door deze stad is gevormd. Aan het einde van de documentaire doet hij mee met een religieuze processie en verbindt zich zo aan de tradities en de geschiedenis van Kyoto. Maar hij blijft moeite houden met het leven waartoe Kyoto zijn moeder dwong: een oppassende echtgenote, in het gareel van conservatieve mores. Onder meer in interviews komt die tijd tot leven.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten